Efterrätter och desserter

Tips på mellanmål

Att äta något litet mellan de större måltiderna är ett bra sätt att hålla uppe din energi och för att slippa gå med en kurrande mage. För personer som har diabetes eller problem med sitt blodsocker kan det vara livsviktigt att äta mellanmål för att hålla blodsockret på en jämn nivå. När man var ett barn var det vanligt att man åt mellanmål, eller mellis som det kallades på förskolan eller i skolan. Men i vuxen ålder känns det inte lika speciellt. Därför tänkte vi i det här inlägget ge dig några tips på vad du kan fixa till dig själv och andra i mellanmål.

Knäckebröd

Att äta knäckebröd kan både vara mättande, gott och nyttigt. Det finns en hel del olika sorters knäckebröd att välja bland. En av de mest populära knäckebrödstillverkarna är Wasa och på deras hemsida https://www.wasa.com/sv-se/produkter/ kan du se att det finns massor av olika sorters knäckebröd att välja bland. Knäckebröd kan vara gott att äta som det är, men det blir extra gott om man brer på smör och har på något gott pålägg. Till exempel ost, gurka och tomat. Knäckebröd går att äta både till frukost, mellanmål och som kvällsfika.

Frukt

Ett annat sätt att mätta magen och få mer energi är att äta frukt. Det finns en hel del olika frukter att välja bland. Fördelen med frukter är att de flesta är enkla att ta med sig i väskan. Dessutom innehåller frukt inga tillsatser, vilket gör att frukter är ett av de bättre alternativen för dig som vill vara extra hälsosam. Du kan äta en frukt för sig, men du kan också välja att skala och hacka ner dina valda frukter och göra en god fruktsallad av dem.

Bars

Ett mellanmål som har fått ett större genomslag de senaste åren är bars. Bars består oftast av nötter som man blandat med andra nyttigheter och kommer i en förpackning som liknar en godisbit. Några vanliga smaksättningar på bars är choklad och olika frukter och bär. Förutom att du kan köpa bars i butik kan du baka dina egna bars. Det finns massor av bra recept på nätet som du kan testa på om du vill göra dina egna bars. Fördelen med att göra sina egna bars framför att köpa dem är att det är billigare.

Mackor

När man var ett barn var det vanligt att man kom hem från skolan, bredde sig ett par mackor och blandade Oboy för att sedan sätta sig framför ett tv-program. Men i vuxen ålder är mellanmål sällan synonymt med ledighet och därför kan det vara svårt att sätta sig ner och njuta av mackan. Däremot är mackor enkla att ta med sig och goda att äta.

Smoothie

Om du inte är sugen på att äta något men behöver något som är mättande, gott och nyttigt så är det en smoothie du ska dricka till mellanmål. En smoothie består oftast av frukter, bär och kan ibland blandas med vatten, mjölk och smaksättas med exempelvis vaniljpulver. Du kan köpa en smoothie eller tillverka din egna.